tirsdag 7. mai 2013

Beskåret trærne och stukket opp blomsterbedene

Da vi tog over vår hytte for 14 år siden så fantes det åtte-ni frukttrær på tomten. Siden vi liker det mer luftig så er det bara tre trær igjen nå. To epletrær på fremsiden (med en hengekøye mellom) og ett pæretre på baksiden som gir veldig gode pærer. Og siden vi liker mye sol så bruker vi passe på å beskjære dem sik at vi holder størrelsen nede, og vi bruker også beskjære de hvert år så det ikke blir så stor jobb hver gang.

De siste årene har vi fått elevene på gartnerlinjen på Sogn videregående skole til å hjelpe til med å beskjære trærne, men da vi kom hit i år så var ikke dette gjort. De må ha glemt vår hytte eller noe. Så da var det bare å ta frem gardintrappen og gjøre det selv. Dog orket jeg ikke ta pæretreet, jeg ble helt enkelt lei av å henge i trærne. Det treet får bli senere i vår.

Mitt på dagen var det også finbesøk fra min søster Christiane, og da hun dro så dro jeg på Plantasjen for å kjøpe jord til bedene.

Tilbake fra Plantasjen har jeg stukket opp bedene, dvs skillen mellom gressplenen og bedene. Om ikke det gjøres så kryper plenen sakte men sikkert in i blomsterbedene. Bruk blomsterpinner og hyssing som markører for å få helt rette linjer.

Nå er klocken nesten 21, og det er fremdeles ganske varmt. Men nå er jeg trøtt og skal hjem. Det er fremdeles for kaldt å sove over for vår del. Selv om jeg ser mange av naboene gjør det.

Vannet kom forresten i dag også.


Epletrærne før beskjæring

Og nybeskårne. De ser alltid aningen ribbet ut,
men det forvinner når bladene kommer

Plutselig kom Christiane uanmeldt inn porten, og is hadde hun med seg også. Årets første!

Og de supertriste bedene der alt er brut og man nesten ikke
kan se overgangen mellom gressplen og blomsterbed.
Etter-bilde kommer når jeg har fylt på jorden, dvs forhåpningsvis i morgen



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar